Monday, October 19, 2009

400 keluarga Betong layak terima bantuan e-kasih, Ugah


Ugah dan Jabu di rumah terbuka Betong

Kajian program e-kasih menunjukkan bahawa terdapat sejumlah 400 keluarga di Bahagian Betong yang masih tergolong dalam kategori miskin Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Douglas Uggah anak Embas.
Atas sebab ini kerajaan Barisan Nasional (BN) katanya akan bertindak secepat mungkin untuk membantu meringankan bebanan kesemua 400 keluarga miskin di Betong selepas ini.
“Antara langkah yang diambil ialah membina atau membaiki kediaman kesemua 400 keluarga miskin itu menerusi peruntukan kewangan berjumlah RM5 juta daripada kerajaan BN.
“Bagaimanapun saya percaya bahawa masih terdapat ramai lagi keluarga miskin di Bahagian Betong ini yang tersenarai dalam kajian e-kasih berkenaan berbanding 400 keluarga sebelumnya,” menurutnya.
Uggah yang juga Ahli Parlimen Betong berkata demikian ketika berucap pada Majlis Ramah Tamah Aidilfitri Kampung Melayu Betong yang dirasmikan oleh Timbalan Ketua Menteri, Datuk Patinggi Alfred Jabu anak Numpang bertempat di perkarangan Masjid Jamek Betong malam tadi.
Bagi membolehkan lebih ramai keluarga miskin di Betong berdaftar dalam program e-kasih, beliau meminta semua ketua kaum dan ketua ranting Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) untuk turun padang bagi mencari penduduk yang benar-benar memerlukan bantuan dan pembelaan daripada kerajaan BN.
“Kalau boleh saya mahu ketua kaum dan ketua ranting PBB di sini hanya menyenaraikan penduduk yang hanya benar-benar memerlukan bantuan daripada kerajaan BN menerusi program e-kasih ini.
“Jangan pilih bulu ketika turun padang untuk tujuan itu kerana di antara mereka yang hanya bertindak menyenaraikan nama penduduk yang tidak sewajarnya mendapat bantuan atau saudara mara terdekat mereka sendiri,” katanya.
Hadir sama ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Saban, Robert Lawson Chuat, Pegawai Daerah Betong, Fariday anak Belie, para ketua jabatan kerajaan dan ketua kaum dalam kawasan Betong.
Dalam majlis itu juga Uggah telah mengumumkan peruntukan bernilai RM5,000 kepada Jawatankuasa Masjid Jamek Betong bagi tujuan aktiviti sosial mereka selepas ini.
Sebanyak 17 buah keluarga sudah mendapat rumah baru menerusi Projek Perumahan Rakyat Termiskin di Betong pada tahun ini.

No comments: