Sunday, February 21, 2010

YB Dato Sri Douglas Uggah Embas kunjungi masyarakat Tionghua Spaoh


Tradisi kunjung mengunjung harus dikekalkan dalam semua perayaan termasuk Tahun Baru Cina, kata Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Malaysia, Dato Sri Douglas Uggah Embas.
Menurutnya, tradisi ini membuktikan bahawa semua kaum saling memahami tradisi masing-masing dengan semangat 1 Malaysia gagasan Perdana Menteri, rakyat Malaysia yang berbilang kaum harus mengekalkan semangat perpaduan.
Uggah yang juga Ahli Parlimen Betong berkata demikian ketika berucap dalam majlis makan malam sempena perayaan ulang tahun ke-50 Persatuan Tiong Hua dan Tahun Baru Cina 2010 di SJK Chung Hua, Spaoh malam, semalam ( Khamis ).
Jelasnya,keunikan kaum di Malaysia ialah mereka dapat meraikan bersama-sama setiap perayaan seperti Tahun Baru, Krismas, Gawai dan Hari Raya. Katanya, ia membuktikan bahawa kita sefahaman dan memahami antara satu sama lain, sambil menyatakan tradisi kunjung mengunjung bukan sahaja untuk bergembira tetapi dapat merasai suasana setiap perayaan pelbagai kaum.
Jelasnya, semangat ini harus dikekalkan dari semasa kesemasa bukan sahaja pada musim perayaan. Tambahnya, perpaduan kaum harus disemai kerana ia dapat menjamin kesejahteraan negeri dan negara. ‘ Kita perlu membuktikan bahawa 1 Malaysia adalah untuk semua kaum. Jika kaum-kaum di negara kita tidak sefahaman mungkin akan berlaku pelbagai perkara yang tidak kita ingini, tegasnya.
Dalam pada itu, beliau memberi penghargaan kepada persatuan Tiong Hua Spaoh kerana berjaya menganjurkan majlis yang penuh gemilang ini. Katanya, tanpa kesungguhan dan komitmen yang tinggi tidak mungkin dua majlis yang serentak ini dapat dilaksanakan. Oleh itu, beliau mahu agar persatu ini akan terus kukuh dan aktif demi untuk pembangunan dan kejayaan berterusan Persatuan Tiong Hua Spaoh sambil menambah persatuan Tiong Hua Debak dan Pusa perlu juga seiring untuk terus maju dan berjaya seperti apa yang dianjurkan pada malam ini, ujarnya.
Disamping itu, Uggah juga merakamkan penghargaan kepada kaum Cina yang turut serta memberi sokongan padu kepada kerajaan Barisan Nasional dalam setiap pilihanraya dan beliau berharap agar sokongan tersebut diteruskan demi untuk kesinambungan pembangunan berterusan.
Ugah yakin dengan semangat serta komitmen itu, setiap kali pilihanraya rakyat akan terus memberi sokongan kepada kerajaan Barisan Nasional.
Tentang masalah gangguan air bersih di Spaoh sejak kebelakangan ini, beliau berkata masalah tersebut telah diperbincangkan ke pihak atasan dan proses perlaksanaan untuk mengelakan gangguan berterusan akan dilaksanakan dalam masa terdekat sambil beliau telah memperuntukan sebanyak 75 unit tangki air muatan 400 gelen kepada masyarakat Cina disini.
Terdahulu, Uggah dan Lawson Chuat telah menyampaikan insentif UPSR 2009 kepada pelajar cemerlang, penyampaian ampau, cenderahati kepada mantan pengerusi Persatuan Tiong Hua dan pelbagai cenderahati lain dalam majlis tersebut.
Dalam majlis tersebut Uggah telah menyumbangkan peruntukan berjumlah RM5,000 kepada Persatuan Tiong Hua Spaoh. Manakala Lawson Chuat telah menyumbang peruntukan untuk Persatuan Tiong Hua dan PIBG yang masing-masingnya berjumlah RM5,000. Untuk SJK Chung Hua, Uggah dan Lawson telah meluluskan RM20,000 untuk makmal komputer (pembelian peralatan dan baikpulih ) disamping menyumbang 5 buah kompter baru untuk kegunaan pelajar sekolah tersebut.
Hadir sama dalam majlis itu ialah Ybg Datin Doreen,YB Robert Lawson Chuat ADUN Bukit Saban serta Isteri,En Friday Belik Pegawai Daerah Betong, Kapitan Goh Leng Thong, Dr Richard Rapu Setiausaha Politik, ketua-ketua jabatan kerajaan, ketua-ketua masyarakat.
Sumber:sarawaupdate

No comments: