Sunday, February 21, 2010

YB Dato Sri Douglas Uggah Embas kunjungi masyarakat Tionghua Debak



Oleh Hazemi (koresponden Debak/Spaoh)


Rakyat di Debak disaran agar terus memberi sokongan kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) kerana kerajaan sahaja yang dapat memberi kemajuan dan pembangunan kepada rakyat, demikian kata Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Malaysia, Dato Sri Douglas Uggah Embas.
Menurut beliau, apa gunanya rakyat menyokong pihak pembangkang yang hanya pandai berkata tetapi tidak dapat melaksanakan apa yang dikata oleh mereka itu sendiri.
‘Rakyat harus pandai menilai mana yang baik dan buruknya sesuatu perkara, justeru itu teruslah memberi sokongan yang padu dan kuat kepada kepimpinan Barisan Nasional (BN) untuk kesinambungan projek pembangunan yang berterusan.
Uggah yang juga Ahli Parlimen Betong berkata demikian ketika berucap merasmikan dua majlis berbeza iaitu Program Pemimpin Bersama Rakyat anjuran JASA Betong dan Majlis Makan Malam anjuran Persatuan Chung Hua Debak yang masing-masingnya diadakan di Rh Angkau, Menyalin dan Dewan Serbaguna SJK Chung Hua, Debak. Katanya, adalah terlalu rugi bagi rakyat untuk terus menyokong pihak pembangkang dan turut serta dalam kempen mereka yang cuba menabur fitnah kononnya kerajaan mengabaikan tanggungjwap mereka.
Jelasnya, sehingga kini pelbagai projek pemabngunan bukan sahaja kepada infrastruktur dan ekonomi rakyat tetapi bantuan pendidikan kepada anak-anak dan warga tua serta penduduk yang kurang mampu diberi perhatian dan telah dilaksanakan oleh kerajaan sambil menambah rakyat seharusnya bersyukur atas nikmat pembangunan yang dicapai.
‘Bekalan air bersih yang menjadi isu utama di sesetengah kawasan rumah panjang serta bekalan elektrik akan terus dilaksanakan secara berperingkat dan tidak lama lagi kemudahan tersebut akan terus dinikmati oleh rakyat dan segala masalah yang timbul akan terus diperbincangan diperingkat atasan, tambahnya.
Disamping itu, beliau juga menyarankan agar rakyat disini terus bersatu padu tanpa mengira perbezaan kaum dan agama dan gagasan 1 Malaysia yang diasaskan oleh Perdana Menteri menjadi teras utama kepada pengukuhan perpaduan kaum.
Dalam pada itu, Uggah berharap agar dalam pilihanraya yang akan datang, rakyat akan terus memberi sokongan padu kepada kepimpinan BN dengan mendapat keputusan yang cemerlang, agenda politik pembangunan yang diterajui oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Ketua Menteri Pehin Sri Hj Abdul Taib Mahmud akan terus terlaksana dan rakyat terus menikmati arus pembangunan.
Terdahulu Uggah telah menyumbangkan peruntukan RM 5,000 (makan malam), RM24,000 (Bina Pra Sekolah), RM10,000 (Tokong Cina, Debak) serta bantuan 58 buah rumah Cina kebun setiap satu buah bernilai RM 300, bersih sungai RM 2,000 beberapa buah rumah panjang i Ulu Rimbas dan JKKK masing-masingnya RM 2,000 (sumbangan bersama YB Robert Lawson Chuat). Manakala YB Dr Wahbi menyumbang RM5,000 (PIBG Chung Hua), RM 2,000 (makan malam) dan RM3,000 (Persatuan Tiong Hua, Debak)
Hadir sama dalam majlis tersebut ialah Datin Doreen Mayang (isteri Douglas), serta isteri Robert Lawson, Dr Richard Rapu (Setiausaha Politik Menteri Sumber Asli), Friday Belik (Pegawai Daerah Betong) Dr James Luing, Tony Malang (Ketua Pergerakan PEMUDA PBB N. 32 Bukit Saban), ketua-ketua jabatan kerajaan dan pemipin-pemimpin masyarakat.

No comments: