Thursday, September 30, 2010

Jangan lepaskan peluang menuntut ke menara gading, Jabu


AKRAB...Taib (tengah) kelihatan mesra menyandang bahu bahu Jabu (kiri) dan Uggah (kanan) ketika berlangsungnya majlis itu hari ini.

BETONG, Rabu (29 Sept) – Sarawak bakal memerlukan tenaga kerja profesional yang lebih ramai menjelang tahun 2030 kelak dengan adanya perlaksanaan Projek Koridor Tenaga Boleh Diperbaharui Sarawak (SCORE) pada masa sekarang.
Justeru Timbalan Ketua Menteri, Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu anak Numpang menasihatkan golongan anak muda agar tidak melepaskan peluang untuk menyambung pelajaran ke peringkat universiti bermula pada masa sekarang.
“Sarawak mempunyai banyak projek utama yang sedang giat dilaksana pada masa sekarang. Ia termasuk perlaksanaan SCORE, projek agropolitan di Bijat / Stumbin, projek agro Bukit Sadok dan banyak lagi dalam kawasan wilayah negeri ini.
“Bagaimanapun perkembangan ekonomi Sarawak menerusi perlaksanaan projek berkenaan bergantung sepenuhnya kepada tenaga kerja profesional oleh penduduk dari negeri ini pada tahun 2030 kelak,” katanya.
Beliau yang juga Menteri Pembangunan Luar Bandar berkata demikian ketika berucap pada Majlis Pelancaran Rasmi Buku Bergambar Bahagian Betong ’45 Tahun Menatang Harapan Merealisasi Impian’ dan Majlis Ramah Tamah Aidilfitri Bersama Ketua Menteri Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud di Dewan Datuk Amar Tan Sri Stephen Kalong Ningkan, Betong hari ini.
Selain itu penduduk Sarawak juga kata Jabu amat mengalu-alukan niat Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud untuk meneruskan teraju pembangunan negeri ini sebagai Ketua Menteri.
“Penduduk amat memerlukan kepimpinan Taib lebih-lebih lagi menjelang kedatangan gelombang kedua tranformasi pembangunan Sarawak menerusi perlaksanaan Politik Pembangunan oleh beliau sebelum ini.
“Niat beliau untuk terus meneraju pembangunan negeri ini merupakan isyarat positif kepada penduduk dalam negeri ini dari peningkatan kemajuan hidup mereka. Oleh itu saya yakin bahawa semua wilayah negeri ini akan maju dengan begitu pusat mulai tempoh 10 tahun akan datang,” katanya.
Majlis itu telah dirasmikan oleh Pehin Sri Taib. Hadir sama Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Dato Sri Douglas Uggah anak Embas, Senator Dato Sri Empiang Jabu, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Amar Morshidi Ghani, para menteri muda Kerajaan Negeri, wakil rakyat BN dan pegawai kerajaan di sini.
Seramai 2,000 penduduk hadir bagi memeriahkan sambutan Majlis Ramah Tamah Aidilfitri bersama Pehin Sri Taib yang dijayakan menerusi pembukaan sebanyak 31 buah gerai di dewan terbabit hari ini.

Sumber : sriamannews at Thursday, September 30, 2010

No comments: