Monday, May 7, 2012

16 Keluarga Rumah Nyalu, Bangkit Rembai Akan Nikmati Bekalan Elektrik









oleh Hazemi Hj Entek

Spaoh : Kerajaan akan mempastikan agar rakyat di luar bandar dapat menikmati pembangunan yang sempurna.
Rakyat seharusnya tidak berfikiran negatif sehingga terpengaruh dengan sebarang dakyah pihak tertentu kononnya kerajaan mengabaikan nasib rakyat.

"Kerajaan sebenarnya telah lama merancang sesuatu projek untuk kepentingan rakyat", ujarnya.
Lambat atau cepatnya sesuatu projek itu bergantung kepada peruntukan, kata Menteri Sumber Asli Dan Alam Sekitar Malaysia, Dato Sri Douglas Uggah Embas ketika di temui koresponden Sarawak Update dalam  ke Rumah Nyalu, Bangkit Rembai hari ini.


Uggah yang juga Ahli Parlimen Betong berkata, projek bekalan elektrik akan dinikmati oleh penduduk di rumah panjang ini sebelum Gawai Dayak yang akan datang.
Sebanyak enam belas keluarga akan menikmati pembangunan bekalan tersebut.

Dalam pada itu, ketika ditemubual, Tuai Rumah Nyalu berkata, kami amat berterimaksih kepada pihak kerajaan khususnya Barisan Nasional (BN) kerana memberi projek tersebut yang selama ini dinanti-nantikan.

"Mudah-mudahan sebelum Gawai ini rumah kami akan terang benderang seperti orang-orang lain," ujarnya.

Sebelum ini Rumah Panjang ini terpaksa menggunakan pelita minyak tanah dan generator sebagai alternatif menerangi rumah mereka.

Uggah berharap agar rakyat akan terus memberi sokongan padu kepada kepimpinan Barisan Nasional (BN) agar agenda politik pembangunan dapat diteruskan dengan jaya.

Terdahulu, Uggah serta rombongan telah mengadakan perjumpaan dengan ketua-ketua ranting PBB Kampung Spaoh bertempat di Bilik Gerakan GDW Kampung tersebut.
Pelbagai perkara telah di perbincangkan termasuk tumpuan kearah pembangunan Kampung Spaoh.

Hadir sama dalam majlis tersebut, Menteri Muda Kebajikan merangkap ADUN N32 Bukit Saban En Robert Lawson Chuat, Setiausaha Politik Dr Richard Rapu, Setiausaha Sulit En James Digat serta Pegawai JASA Bahagian Betong En Tony Malang.

No comments: